arbejdsglæden ødelægges

Leder, lyt til de nye

Mennesker kan roses for mange ting. Én af dem er for at være fantastisk gode vanedyr. Uden at tænke over det kan vi blive ved med at gøre ting på samme, velafprøvede måde, dag efter dag, år efter år. En stor styrke når man for eksempel skal børste tænder eller finde vej til arbejdet. Vi behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver morgen.

Medaljen har også bagside, som du måske har luret. For det er jo langt fra altid at samme måde vedbliver med at være den bedste måde. Verden forandrer sig, men vi bliver ved med at se det gode i det velkendte. En god måde at undgå at sidde fast på, er spørge udefrakommende om deres syn på en kendt sag. Kunne vi gøre dette smartere? Har du andre erfaringer? Hvis du på den måde indrager de nyeste ansatte i forbedringer på arbejdspladsen, så har du samtidigt anerkendt dem for deres evner, vist at de er vigtige for virksomheden, og du får god, ny viden. Arbejdsglæden kan kun gå opad, og der kan samtidigt være positive konsekvenser for måden vi gør tingene på. Hvis du gør det rigtigt.

Systematiserede forbedringer hos Toyota

Japaneren Taiichi Ohno havde i sit chefjob hos Toyota ansvaret for at forbedre fabrikkernes produktionssystemer. Én metode han udviklede, var at placere ledere i en kridtcirkel midt på fabriksgulvet. Her skulle de så stå og observere produktionen, med det mål at få øje på små uhensigtsmæssigheder som der ellers ikke var opmærksomhed på. Bagefter blev forbedringsmuligheder gennemgået nøje, for at undersøge om der faktisk var noget at komme efter. Ohno gjorde det så godt, at Ohnos Cirkel idag er et af de kendte værktøjer i det udbredte Lean produktionssystem, et system der i øvrigt tilskrives Toyotas fabrikker.

Inddragelse og arbejdsglæde i din dagligdag

Jeg foreslår ikke at du skal tegne kridtcirkler, men prøv dette: Sig til de nye, at her i virksomheden er vi altid på udkik efter forbedringer, besparelser og smartere måder at gøre tingene på. Tingene skal give mening, ellers skal vi ikke gøre dem. Anerkend dem for deres evner (de har jo nogen, siden du har ansæt dem, så sørg for at fortælle det!), og opfordre dem til at reflektere over hvordan tingene kører her. Sig så, at du meget gerne hører deres input til forbedringer, efter nogen tid.
Du giver dem derved en stor anerkendelse, ved en ret lille indsats. Endda en med mange mulige, positive konsekvenser for arbejdspladsen. Næste skridt er at du lytter(!), for ellers gør du mere skade end gavn. Følgende historie kan tjene til både inspiration og advarsel.

Flygtig arbejdsglæde

I et tidligere job var jeg til velkomstsamtale med den øverste chef, kort efter min ansættelse. En meget positiv oplevelse, hvor han blandt andet sagde:

“Nu skal du ikke tage fejl: Dine kolleger er rigtigt dygtige, og dem kan du lære meget af. Men som ny bibringer du også et frisk blik på tingene, og jeg er derfor sikker på at du også hurtigt vil kunne komme med rigtigt godt input til hvordan vi gør tingene”.

– Anonym direktør

Så langt så godt.
Nogle måneder efter havde jeg opnået en vis rutine i en opgave jeg skulle løse, men jeg havde endnu ikke siddet med den så længe, at jeg var groet fast, og ukritisk tænkte det er måden det skal gøres på. Jeg så klare forbedringsmuligheder, og nedskrev en række forslag til ændringer i processen. Jeg var meget omhyggeligt, og havde beskrevet i detaljer hvad der blev gjort, og hvordan visse af tingene ikke gav nogen værdi, men kun optog tid. Min glæde ved at fremlægge det for min nærmeste leder (der havde været i firmaet altid) blev dog hurtigt vendt til skuffelse, da han trak “Diktatorkortet” og sagde “det kan vi ikke lave om på”. Uden argumenter. Jeg holdt ikke længe i jobbet.

Lyt til de nye. Forstå, at vi som pattedyr er notorisk dårlige til at kritisere vores eget arbejde, især når vanerne er opstået. Vores hjernes behov for kendte strukturer koblet med vores overdrevne vurdering af egne evner virker som en stopklods. Erklær dig selv inhabil, , drop forsvarspositionen og lyt efter.

“Lyt til de nye” er et tip fra bogen 100 Tips til Arbejdsglæden, der kom på gaden i april 2013. Læs flere tips her i bloggen, og tilmeld dig nyhedsbrevet for at få seneste opdateringer.

5 replies
  1. Pouline Mangaard
    Pouline Mangaard says:

    Super god pointe du har der, Jon!
    Tænk hvad det ikke kunne drives til, hvis man var en anelse mere lydhør i tunge, store organisationer, gamle virksomheder, i det offentlige og mange andre steder. Ikke at de nye altid har ret – men de har ofte nogle rigtig gode pointer.

    Vi gør som din tidligere chef og opfordrer til at man er “åbenmundet” allerede ved “velkommen til” snakken med de nye. Vi føler også at vi lytter når de kommer med ideer og spørgsmål til hvorfor vi gør som vi gør… Og ellers vil vi da i hvert fald være endnu mere opmærksomme på det nu, efter du netop har sat fokus på det.

    Tak. :-)

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] læsning: Leder, lyt til de nye er til af 100 tip til arbejdsglæden, fra den kommende bog 100 tips til arbejdsglæden. Emnet er […]

Kommentarer er lukkede.