Da jeg voksede op hørte vi Danmarks Radio – den gamle statsradiofoni – samt en lokalradio. I dag er der kommet en række nye kanaler til, men det er sådan set ret uinteressant. De samlede lyttertal falder nemlig. Særligt de yngre generationer har opdaget det nye medie podcast, og lyttevanerne bliver aldrig det samme igen.
Arbejdsglæde, brok, problemerne med email, dårlig mødekultur, mobning, stress, socialt sammenhold, hjælpsomhed, dårlige ledere, frugtordninger, forandringer, ugennemtænkte reformer, micro management, regeltyranni, djøficering, grunde til at sige op, kernestyrker, flow, mening i arbejdet, kunsten at sige undskyld… Listen over kommende emner er lang, og nu er ventetide ovre! The HappyWays Podcast er i luften – verdens første ugentlige program der hjælper dig med trives på jobbet.
Er podcasts nyt for dig? Så lad mig forklare i få sætninger: En podcast er et program som du kender det fra radioen, med nogle afgørende undtagelser. Programmet er ikke live, men leveres direkte til din smartphone eller mp3 afspiller, og du kan høre det når du vil. Mens du vasker op eller dyrker motion, eller når du sidder i bilen og ikke gider reklameradio.
Fordi programmet ikke skal klemmes ind mellem 2 radioaviser eller nogle reklameblokke, så behøver hver episode ikke holde sig skarpt til 57 minutter – et program kan være lige præcist som langt eller kort som emnet og værtens temperament tillader. Da omkostningerne er lave, så kan man lave niche-programmer for langt mindre målgrupper end man ville gøre på en kommerciel radiostation.
Alt dette betyder at udvalget af podcasts er eksploderet på få år. Jeg eksperimenterede selv med en podcast som alternativ til et nyhedsbrev allerede i 2006, men det blev kun til en enkelt udsendelse. Det var dengang et stort bøvl at få op at stå, men i dag har teknologien gjort det meget nemmere (og jeg er mere erfaren i mit emne), så nu skal det være.
Medio Januar 2016 lancerede jeg derfor The HappyWays Podcast, et program om arbejdsglæde og det gode liv, med fokus på at levere konkrete tips til dagligdagen. Podcasten er bevidst lavet så den skal være nyttig for den enkelte i dennes dagligdag, men ledere og HR-medarbejdere bør også kunne finde god inspiration til deres arbejde.
Programmet er på engelsk, af den simple grund at jeg gerne vil nå flere mennesker med min rådgivning. Modsat de 5,5 mio. der kan forstå det danske, så er engelsk et globalt sprog og potentialet er enormt. Jeg har dog ikke en doktorgrad i engelsk litteratur eller sprog, så de fleste danskere burde kunne følge med på mit niveau, det er i hvert fald mit håb.
For at abonere, så kan du – afhængig af om du bruger iPhone/iPad eller Android – følge links via disse knapperne herover. Du kan også lytte direkte på din PC, eller downloade de enkelte episoder som mp3 filer. Den samlede oversigt kan du til enhver tid fin via dette link, og herunder har jeg også indsat i første episoder.
Episoder
Episode 03: Sæt En Stopper For Brok På Arbejdspladsen
I årevis har jeg bekriget brok på arbejdspladsen. Jeg har talt med tusindvis af mennesker om problemet, og i det fleste foredrag taler jeg om de skadelige effekter af brok og hvad vi kan gøre ved det. I to undersøgeler jeg har gennemført (med knap 2000 respondenter) har jeg set hvordan brok er årsag nummer ét til dårlige dage på jobbet. Det er med andre ord et alvorligt problem!
Dette skal stoppes, og derfor taler jeg i dette afsnit om problemet og mine 7 bud på løsninger. Betragt dem som mere fredelige alternativer til at stikke brokrøven en flad…
Lyd til shower i afspillerne herunder, eller download filen. Du kan selvfølgelig også abonnere på sin telefon via knapperne andetsteds på denne side.
Episode 02: Sociale Aktiviteter På Jobbet
“Du siger altså at jeg faktisk skal synes om de mennesker jeg arbejder sammen med?” Yep, det er i hvert fald et godt sted at starte. Ifølge mange undersøgelser, så er den vigtigste kilde til en persons lykke andre mennesker. Menneskene omkring dig, det være sig familie, venner og kolleger, de har en meget stor indflydelse på kvaliteten af din dag, og på hvordan du går og har det.
Denne episode af podcasten beskriver nogle basale – og nogle måske knap så basale – tips til at være sociale på arbejdspladsen, så I alle kan lære hinanden bedre at kende. Alt sammen sjovt og hyggeligt i øvrigt – ikke noget med at sætte nogen i den varme stol!
Lyd til showet i afspilleren, eller download mp3 filen her – eller du kan abonnere via knapperne herover.
Episode 01: Det Bedste Råd Du Nogensinde Har Fået
“Undfly alle gode råd. Bedre råd har ingen fået.”
– Piet Hein
Uanset hvor du går hen, så bliver du konfronteret med mennesker der vil fortælle dig hvordan du skal gøre tingene. Dette og hint skal du sige ja eller nej til, sådan bliver du et bedre menneske og således bør du leve dit liv. Som sådan er denne podcast ingen undtagelse.
I denne episode reflekterer jeg derfor over hvordan du gør klogt i lige at spise brød til når du læser gode råd i artikler, taler med venerne – eller lytter til dette program. Til syvende og sidst er du nødt til selv at beslutte hvilke gode råd du vælger at tage imod, hvis nogen overhovedet.
Download mp3 filen her, eller afspil herunder (du kan selvfølgelig også abonnere på din telefon, find knapperne her på siden).
Episode Nul: En kort introduktion
Jeg ved hvad du tænker: Hvem er ham fyren der, og hvad har han gang i? Jeg er glad for at du spurgte.
Fordi du gjorde det, så har jeg optaget en lille sær-episode hvor jeg præsenterer mig og mit arbejde som konsulent, foredragsholder og forfatter. Jeg forklarer hvorfor jeg er så passioneret omkring at hjælpe dig med at elske dit arbejde, og jeg taler om mine planer for podcasten her.
Hvis du hellere vil springe forretten over og komme direkte igang, så start med episode 1 i stedet for.
Downloade filen her eller lyt ved at trykke på play herunder.
Jeg hedder Jon Kjær Nielsen og jeg er din vært. Over den kommende tid vil jeg kaste mig udi at levere røverhistorier, interessante undersøgelser og konkrete tips til hverdagen. Mit mål er at skabe mere arbejdsglæde, så vi kan få jobs vi holder af, ikke bare holder ud.
Det mål har fået mig til at udgive tre bøger, det har bragt mig i TV adskillige gange (på billedet er det sammen med Cecilie Frøkjær, i et indsalg om at lege på jobbet) og jeg har ved starten af 2016 holdt over 600 foredrag og workshops, om arbejdsglæde, stress, øget trivsel, effektivitet, ledelse og kultur på arbejdspladsen.