Opnå højere produktivitet ved at søge isolation i “bunkeren”

En af de ting der er til størst hjælp for mig når jeg skal arbejde på noget krævende og vigtigt, det er isolation. Du behøver ikke rejse til fjerne lande, men kan lukke dig inde i din egen “bunker” på kontoret. Artiklen giver flere tips.

Bliv bedre til at sige nej

Rom blev ikke bytte på én dag. Men byen og riget blev bygget, og det gjorde det fordi man i en lang række dage holdt målet for øje og arbejdede på det vigtigste. Det starter med at du siger fra overfor det uvigtige.

Har du prøvet kun at have én prioritet? Det kan være vejen til bedre resultater

En af de helt store barrierer for at udrette store ting er vores kostante ønske om at udrette mange ting. I vores iver for at nå det hele når vi derfor i virkeligheden færre ting. En vej til større succes er derfor, at du vælger at have én prioritet, ikke mange. Sådan var det for 80 år siden.

Sig nej til morgenmøder

Din personlige produktivitet afhænger af en væsentlig indsigt: En time er ikke bare en time, og vi skal vogte over de bedste. Læs om energikurver og 80-20-reglen i dette tip i serien Målrettet Mandag.

Personlig effektivitet: Seinfeld-metoden holder dig på sporet

På det seneste har jeg brugt et klassisk værktøj med stor succes. Det hedder Seinfeld-metoden (nogle kalder det for Bryd Ikke Kæden! -princippet) og det kom sig af, at en kollega foreslog at jeg lavede en produktionskalender. I artiklen her ser du mit eget eksperiment, og jeg forklarer hvordan du enkel kan bruge metoden.

Uvanen at læse e-mails konstant

Mails er blevet en vane der er indbygget i en række situationer, præcist som rygning er det. Man skal have en smøg i en pause. Efter maden. Når der strækkes ben på terrassen. Til en kop kaffe. Efter sex og når musikken spiller højt. Mails har på samme måde infiltreret vores dagligdag, og mange tjekker nærmest konstant, uden plan og uden omtanke.

Målrettet Mandag – ny emailserie med ugentlige produktivitetstips

Emailserien Målrettet Mandag er nu i luften. Serien er det seneste tiltag fra Jon.dk der sigter på at hjælpe danskerne med at have det godt på jobbet. Hver ugen deles et nyt tip til en effektiv hverdag, direkte i din indbakken. Læs mere her, og tilmeld dig (gratis).

80-20 reglen og hvordan du arbejder smartere

80/20 reglen, eller Pareto-princippet, er et af de stærkeste og mest fundamentale principper at forstå hvis du ønsker at være mere effektiv. Læs om baggrunden, få en stribe eksempler og benyt princippet i den egen hverdag.