Selfie på live TV - ekspert i arbejdsglæde besøger go'aften danmark til indslag om leg på jobbet

Leg på jobbet – på besøg i Go’Aften Danmark

Selfie på live TV - ekspert i arbejdsglæde besøger go'aften danmark til indslag om leg på jobbet

Voksne er blot børn der har glemt hvordan man leger.

– Ukendt

Mandag aften fik jeg selv mulighed for at lege med mit arbejde, i en seriøs sammenhæng. Årsagen var Go’Aften Danmarks indslag om netop leg på jobbet, og jeg var ét af fire gæster der skulle give deres besyv med. Det var meget klassisk journalistik: Der var en forsker, en case-virksomhed og så mig som praktikker til at levere svar på journalisters mest benyttede spørgsmål “Hvordan, sådan helt konkret?”

Vi leger på jobbet, fordi det giver trivlsel

Her undertegnede med Cecilie Frøkjær – to gøglere i flimmerkassen.

Værterne Cecilie Frøkjær og Steen Langeberg var meget festlige at arbejde sammen med, og højdepunktet var klart lige før rulleteksterne, da Cecilie spurgte mig hvordan vi kunne få noget mere leg ind i studiet. Jeg foreslog en fjollet selfie, for at slægte Thorning og Obama på. Takket været noget blæret teknologi fra Apple, så lykkes det at få signalet fra mine telefon på live TV, og det så ud som på billedet øverst. Her ved siden af får ud også det billede jeg tog. Stor tak til Cecilie Frøkjær for at være super frisk og sjov at arbejde sammen med :o)

Det var ikke første gang jeg udtalte mig om emnet. Tidligere har jeg udtalt mig til samvirke, og Ritzau havde mine pointer med i en pressemeddelelse om det samme, hvilket skabte omtale i flere lokale medier. Årsagen var dengang at et flertal af danskerne i en undersøgelse sagde  ja til, at de gerne vil lege mere på jobbet.

Leg kan ses på bundlinjen

Når det overhovedet er relevant at tale om hvordan vi kan lege på jobbet, så er det fordi de ikke kun er sjovt, men også en objektiv godt ide. Til programmet havde de også inviteret lektor Ann Charlotte Thorsted fra Aalborg Universitet, forfatter til bogen Den Legende Organisation. Hun talte om hvordan man kan tilgå sit arbejde mere legende, og beskrev også de mange fordele for både os og arbejdspladsen, hvis vi bliver mere legende. Leg og sjov er nemlig en direkte vej til en dag med masser af arbejdsglæde, og fordelene herved er der mange af.  Du bliver eksempelvis mere:

  • produktiv
  • lærenem
  • engageret
  • kreativ
  • hjælpsom
  • samt en bedre kollega.

“Hvad kan man konkret gøre, sådan helt konkret, for at lege mere? Konkret?”

Nu var jeg jo inviteret til at komme med forslag til hvad man kan gøre, så I skal ikke snydes for de eksempler jeg delte i programmet:

  • Leg uden ekstra tid: Lav en hinkerude eller en dansezone på gulvet. Klares hurtigt med lidt malertape.
  • Spil spil. De står i skabet i alle hjem, og det kan også fungere på jobbet. Brætspil, Playstation, bordfordbold, du kender de gode klassikere.
  • Vær en kreativ tosse, som ham der arrangerede curling med frosne kyllinger. Yep, sand historie.
  • Hjemme kan vi hygge og lege med madlavningen, i stedet for at stresse og blive færdige hurtigt muligt. Du kan endda sætte et kamera op og lave dit eget TV-køkken, som i Go’Aften Danmark studiet.
  • Udklædning – min favorit! Tematiser fødselsdagsfesten hjemme, som min egen Matador-fest, og lav fælles udklædningsdage på jobbet. I mine foredrag fortæller jeg ofte om hedengange Softscan, hvor de klædte sig ud på Crazy Thursdays. Efterfølgende kunne de dokumentere et højere salg på de dage!

Jeg kom også til at nævne netværket Glade Chefer, hvor ledere der bekender sig til arbejdsglæde mødes og inspirerer hinanden. Dem kan du læse mere om her.

Skab en social arbejdsplads

Jeg ser selv den største fordel ved leg på jobbet i, at det kan bringe os tætte sammen. Vi lærer nogle helt andre ting om hinanden gennem leg end gennem fagligt samarbejde og diskussioner. For som det blev udtrykt for 2400 år siden:

Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil, end gennem et helt års samtaler”

– Platon

Jeg kan derfor kun opfordre til at man skruer ned for alvoren og op for arbejdsglæden, og bliver bare lidt mere menneskelig. I min bog 100 Tips Til Arbejdsglæden taler jeg om vigtigheden af at reducere social distance og at lære hinanden bedre at kende, og der er et utal af indgange dertil. Jeg er dog meget varsom med at komme med faste løsninger, da hver situation er forskellig. Men det handler at at give slip, om at turde og om at give plads til den legende tilgang.

Jeg tror meget på, at vi ved fælles indsats kan opbygge mere sociale arbejdspladser, med store positive konsekvenser for både mennesker og resultater. Præcis som værterne gjorde  i studiet, efter det ellers alvorlige indslag. Godt Gået!

Ekstra: Få ebogen (34 sider) med 12 enkle redskaber til at løfte arbejdsglæden – indtast din email i boksen her ved siden af.

Zappos: Verdens bedste er skabt på arbejdsglædens vej

Tænk sig at arbejde et sted hvor de holder hund på kontoret, hvor man ikke bliver målt på hvor mange kunder man kan nå at betjene, og hvor det bare handler om at gøre andre mennesker glade gennem god service. Sådan har de det hos Zappos.com.

Arbejdsglæde og service forenes hos ZapposI årevis har jeg talt varm og engageret om Zappos, måske verdens fedeste virksomhed (hvis du mener DIN arbejdsplads er federe, så er det nu du fortæller mig det). Det er i hvert fald en af dem med højest arbejdsglæde, og deres legendariske kundeservice har gjort dem til den førende online skobutik i USA. Læs her om nogle af de ting de gør rigtigt.

Legendarisk service

Zappos’ direktør, Tone Hsieh – i øvrigt en hyppig taler på konferencer om ledelse og kundeservice – er passioneret omkring service og glæde. Hos Zappos betyder det først og fremmest ægte menneskelig kontakt, modset hvad man typisk oplever på nettet i form af selvbetjening, FAQ’er, mailformularer til ukendte robotter og telefonnumre der ikke kan findes. Hos Zappos kan du derfor opleve:

  • Telefonnummeret er vist overalt på hjemmesiden, og det er gratis at ringe ind.
  • I nærheden af 500 mennesker bemander deres Customer Loyalty Team (callcenteret) og der er åbent døgnet rundt.
  • 365 dages fri returret alt imens du overvejer hvilke sko du skal beholde.
  • Servicemedarbejdere der ikke bliver målt på salg og antal opkald, men i stedet har som opgave at forstå kundens behov og hjælpe hvor de kan.
  • En alt-kan-lade-sig-gøre indstilling, også hvis det betyder at varen kunden vil have skal findes hos konkurrenten!

5. juli 2009 satte Customer Loyalty Teammember Britnee Brown i øvrigt ny rekord for længste kundesamtale: 5 timer og 25 minutter for et samtale der startede med at handle om sko, men hurtigt kom til at handle om kundes familie.  Sådan går det ofte, for hos Zappos handler det om at forså og om at hjælpe, ikke om at sælge. Salget går i øvrigt fantatisk, og salget har rundet 1 milliar om året – i dollars.

Fede arbejdsforhold og arbejdsglæde i top

Arbejdsglæden kommer til udtryk på kontoret - de holder hund.

Hunden Dash bor på kontoret, og optræder også på hjemmesiden ind i mellem.

Zappos ved, at god service kræver glade medarbejdere. Man gør derfor meget ud af at ansætte glade mennesker (og gerne lidt skøre, som de udtrykker det: we’re a little weird), og det obligatoriske introduktionskursus om kultur og kundeservice er på fire uger! Efter de fire uger har man i øvrigt muligheden for at sige op mod en kontant bonus på $3.000(!), et filter designet til at slippe af med dem der ikke brænder for firmaet, service og kulturen, men blot vil tjene penge. Hvor mange virksomheder ville turde det? Eller hvad med disse ting:

  • En gang om året udgiver de en kulturbog, hvor alle medarbejdere har mulighed for at fortælle om deres syn på firmaet – uden at det bliver redigeret. Bogen gives væk til kunder og leverandører.
  • De holder masser af fester og sociale arrangementer, og har ansat en Cruise Ship Captain som ansvarlig for det. Titlen er måske lidt misvisende, eftersom hovedkvarteret ligger i ørkenen i Nevada…
  • Cheferne skal bruge mindst en fjerdedel af deres tid på at være sammen med personalet. Bare sammen – ikke arbejdende i møder m.m.
  • Hvis man som ansat tager en kollege i at gøre det rigtigt godt, så kan man give den kollega en bonus på $50! Dette kan alle gøre, op til én gang pr. måned.

Faktisk er der så spændende hos Zappos, og så mange har hørt om dem (selvom de ikke køber mange reklamer i traditionel forstand), at folk kigger forbi hodkvarteret for at få en rundvisning. Det giver de gerne, og faktisk er der indrettet en surverierbutik på kontoret, så man kan få sig en Zappos t-shirt eller måske en kasket – eller et par sko!

Det er let at være imponeret og trække på smilebåndet, men sandhedens øjeblik kommer når man så begynder at tænke over hvorfor ens egen arbejdsplads ikke ligner Zappos, og hvad der mon skal til før det kan blive sådan. Men selvom det virker vildt, så har de altså ikke snydt hos Zappos. De overholder reglerne, de har ikke monopol eller anre unfair fordele, og de har så vidt vides heller ikke skrevet en aftale med djævelen. Dermed kan modellen kopieres, og andre kan opleve samme succes. Hvad venter vi egentligt på?

Mens du overvejer, så giv dem et ring på +1 0800 927 7671 og vælg dagens vits i telefonsystemet – du behøver ikke ulejlige en medarbejder for at få et smil på læben.

Mere om Zappos.com 

Omtale i Business.dk i februar 2013, med vinklen kundeservice.

En ældre artikel i The New Yorker, med flere fede dagligdagshistorier.

 

 

 

Besøg hos Danmarks Bedste Arbejdsplads

Opslag i vinduet hos McDonalds’ restauranter.

Panden syder og fra ovnen stråler en let varme. Et hold Cheeseburgere er ved at blive klargjort, skønt der i dette øjeblik ikke står kunder ved skranken. Systemet ved at det er mandag aften midt på måneden, og det forvende salg få minutter frem i tiden styrer produktionen i køkkenet hos McDonalds restaurant i Rødovre. Der går da heller ikke længe inden de næste kunder indfinder sig, og de rygende varme burgere langes hurtigt over disken.

En uventet vinder

Jeg er taget på besøg for at blive klogere på hvorfor netop McDonalds efter først at have været nummer tre på listen nu er kåret som Danmarks Bedste Store Arbejdsplads 2011, foran virksomheder som Nordea Liv & Pension,  Tivoli og Irma. Franchisetager Niels Talbro viser rundt og forklarer hvordan de skaber både arbejdsglæde og gode resultater: “Vores systemer er grundlaget for vores evne til at drive en god forretning. Alt vi gør er meget velbeskrevet og vores processer er forfinet til det yderste. Vi arbejder med en meget klar ansvarsfordeling hvor alle medarbejderne præcist ved hvad de skal gøre.”

Travlhed og godt humør i køkkenet hos McDonalds, hvor der er styr på mindste detalje.

Jeg vil være ærlig og indrømme, at jeg selv var lidt overrasket da jeg så McDonalds ende øverst på listen over Danmarks Bedste Arbejdspladser. Forelagt dette nikker Niels, og giver sin vurdering af min meget typiske reaktion: “McDonalds er omgivet af mange myter. Det er en virksomhed alle kender, og alle har en mening om den, uden at det nødvendigvis helt matcher virkeligheden”.

Fokus på fastholdelse

En af de myter jeg selv har båret rundt på er, at McDonalds er en svingsdørsarbejdsplads for unge mennesker der skal tjene en skilling ved siden af studierne. Netop dette vil McDonalds gerne undgå, da der går ret meget tid med at oplære nye. Det har har derfor indflydelse direkte på bundlinjen hvis udskiftningen er for stor, ligesom vil være svært at opretholde en god kultur. Min myte holder da heller ikke vand, for Niels fortæller at han har flest fastansatte, og den typiske medarbejder bliver i butikken i adskillige år inden mange af dem går videre og påbegynder en uddannelse.

“Vores personaleomsætning ligger noget under hvad man kunne forvente i branchen, og et er noget vi arbejder målrettet på. Vi gør meget ud af at være en rummelig arbejdsplads, og vi har mange med udlændigebaggrund ansat, ligesom vi har et antal flexjobbere” siger Niels Talbro, og understreger, at et ordentligt miljø med ordnede forhold er kritisk for at drive en god forretning. (nogle læsere vil måske mindes min artikel om Agnes Cupcakes, der kom i så stor modvind pga. negativ omtale af personaleforholdene at virksomheden tidligere i år gik i betalingsstandsning).

Klar kommunikation og højt humør

Jeg bemærker, at der lige nu er ret stille blandt personalet, selvom der er gang i arbejdet, men Niels peger så på, at der er ret megen kommunikation fra manageren til personalet. Manageren fungerer som en koordinator der har overblikket, og god kommunikation fra ham er kritisk. Tonen er positiv, let men også seriøst. Nogle gange går det rigtigt stærkt, og det kan faktisk være rigtigt godt for stemningen, da der er meget givende over at få lov at præstere noget. De ansatte har overskud til at have det sjovt sammen, mens de leverer varen. Som Niels udtrykker det: “Du kan hele tiden se succesen i dit arbejde, på grund af de mange transaktioner”. Det faste system og den planlagte dag er således en af kilderne til meningen i jobbet, da alt sker af en grund. Her er ingen unødige trin, ingen tilbageløb, ingen uvished og ingen teams der arbejder i hver sin retning, noget der ellers ødelægger arbejdsglæden i mange store virksomheder.

Glæden sikres også gennem stor fleksibilitet. I stedet for at lægge valgtplaner langt ud i fremtiden forsøger man at imødekomme den enkeltes behov. Nogle går måske til fodbold tirsdag og torsdag, andre vil ikke møde tidligt, ligesom pludselige behov for en fridag ofte imødekommes.

Ansæt de glade

Franchisetager Niels Talbro i restauranten fortæller om vigtigheden af at ansætte de rette: “Du kan ikke lære folk at have glimt i øjet”

En McDonalds restaurant som den i Rødovre har omkring 40-45 ansatte, og selvom de fleste er ansat i flere år, så skal der alligevel en del nye ind. Stort set alle ansøgninger håndteres via den centrale hjemmeside, men den vigtigste kilde til ansøgere er de nuværende ansatte, der taler positivt om arbejdspladsen til familie og venner.

Ved ansættelsesamtaler kigger man ikke så meget på faglige kvalifikationer (eksempelvis erfaring fra en anden restaurant), men mere på personlighed. McDonalds har fuldstændig styr på hvordan man laver en burger, og faste programmer for at lære det til nye, hvorimod den rette ånd, den er svære at lære. Som Niels udtrykker det: “Du kan ikke lære folk at have glimt i øjet, eller smile, det er virkeligt svært.” Arbejdsglæde og den rette service afhænger dermed i høj grad af at det er de rette man ansætter, noget mange succesfulde virksomheder har forstået. At McDonalds har succes med deres strategi om god kvalitet og god service ses på bundlinjen: I et marked der ikke bliver større formål kæden at vokse, på bekostning af konkurrenterne.

Ledelse

McDonalds har – naturligvis, kunne man tilføje – et meget veludviklet træningsprogram for deres ledere, der i øvrigt rekrutteres fra egne rækker. Hvis man gerne vil være leder og viser evnerne for det, så er progressionen hurtig. Det betyder er at der bruges rigtigt meget tid på træning af lederne, men det er indsatsen værd, ifølge Niels. Det er også nødvendigt hurtigt at løfte lederne, så de overfor deres medarbejdere – der jo kort forinden var kolleger – kan gøre sig fortjent til den rette respekt og skabe tillid om deres ageren. Niels punkterer her endnu en myte ved at understrege, at forskellighed ses som en stor styrke, og som han udtrykker der “jeg ville hade hvis alle mine ledere var ens”. Stive systemer er ingen hindring for mangfoldighed.

I’m lovin it

Jeg slutter besøget af med at spørge Niels Talbro hvad han ser som kritisk for at skabe en god arbejdsplads. Hans svar er en fin opsummering af de ting han har talt om under rundvisningen:

  • Hav styr på tingene, og skab en god og sikker arbejdsplads
  • Skab en god stemning og et godt arbejdsmiljø
  • Vær fleksibel
  • Vær rummelig, og giv plads til forskellighed
  • Følg op og giv feedback

Til de sidste tilføjer Niels, at de hos McDonalds ikke er bange for at følge op og rette til der hvor tingene kan forbedres. Det værste man kan gøre ved folk er ingen opmærksomhed at give dem.

Besøget hosMcDonalds er slut, og det jeg særligt tager med, er deres store fokus på ledelsesudvikling. Alt for mange virksomheder slæber rundt på et dårligt arbejdsmiljø fordi cheferne er forfremmede fagspecialister der ikke er sklædt på til deres nye job. Hos McDonalds har man derimod indset værdien af træne hver person til det job han eller hun skal udføre, og resultaterne lader sig ikke overset: Fortsat vækst, og prisen for Danmark Bedste (store) Arbejdsplads 2011. Samtidigt er det befriende at opleve en virksomhed der kan opbygge et godt arbejdsmiljø uden fokus på irrelevante faktorer som personalegoder og bonusordninger, noget der eller desværre tager meget opmærksomhed og energi på andre arbejdspladser.  Tillykke herfra, og Godt Gået.

 

Niels Talbro er uddannet jurist og har tidligere arbejdet som advokat. Før han kom til McDonalds og blev franchisetager var han HR- og Juridisk Direktør hos Tulip i Aarhus. Ud over restauranten i Rødovre ejer han også den i Brøndbyøster.

Danmarks Bedste Arbejdspladser kåres hvert år af firmaet Great Place To Work, og listen tæller 50 virksomheder på tværs af brancher. Bemærk at der ikke er tale om en sammenligning af alle arbejdspladser i Danmark, men en frivillig dyst man kan tilmelde sig. Kåringen sker på baggrund af en stor spørgeskemaundersøgelse blandt personalet i de tilmeldte virksomheder.

Kagebagning for telefonpiger

CityCallCenter kalder sig selv for Den Smilende Telefonsvarer, og dermed illustrerer de en veldokumenteret pointe: Hvis man er glad og viser det, så yder man en bedre service.

Kagen pyntet som firmaet logo var et af de mere originale indslag.

For at sikre glade medarbejdere – og en god service – gør direktør Pouline Mangaard meget ud af, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Som callgirl, som telefonpigerne kalder sig selv. CityCallCenter passer telefonerne for hundredevis af danske virksomheder, og den vigtigste succesparameter i den branche er netop god service – og deraf glade kunder.

En fed arbejdspladskultur kommer ikke af sig selv, men skabes. Således er der ofte gang i et eller andet originalt hos CityCallCenter. Jeg var forbi en tirsdag i september, midt i fejringen af International CallCenter Week, og i det korte videoklip ser du hvad der var på programmet.

Jeg kan særligt godt lide, at de involverer kunder og fans, for sådan nogle har de nemlig også, i deres spas.

Dagen før kagekonkurrence var der i øvrigt Pimp Your Headset dyst bland personalet, ligesom der har været Hvor godt kender du din callgirl quis for kunderne, med præmier.

De fede jobs – bevist eller tilfældig arbejdsglæde og vinderkultur?

Alle arbejdspladser har en kultur – det er ikke muligt ikke at have en. Men hvilken kultur, og hvordan er den kommet?

Er kulturen på din arbejdsplads opstået som en resultat af hvordan tingene nu engang er endt? Kan du genkende jeres “måde at gøre tingene på” uden at kunne sige hvorfor det er sådan? Altså er det opstået mere eller mindre tilfældigt? Eller har I forstået, at en fed kultur der understøtter virksomhedens arbejde, det er noget der aktivt og målrettet skal skabes ved en daglig indsats, og at den afhænger i høj grad af hvordan vi opfører os, hvordan vi taler om os selv og kunderne, og hvilken adfærd vi tillader, opfordrer til – og forbyder.

Hos CityCallCenter kunne de have valgt – elle bare accepteret – mange andre kulturer. De kunne have haft en brokke-kultur, eller måske en kultur hvor de ser sig selv som ofre i den globale krise der påvirker de fleste virksomheder i disse tider. I stedet har de aktivt skabt en kultur hvor der er arbejdsglæde, grin hver dag, sjov med kunderne – og en virksomhed i fremgang. Fordi det giver mening, og fordi det er fedt.

Har din arbejdsplads en musikvideo?

Dagens inspiration går til arbejdspladser der trænger til at peppe stemning og image lidt op. Denne musikvideo er lavet af IT-virksomheden Enabling, der ønsker at vise… ja, hvad ønsker de egentligt at vise? At de ikke er helt almindelige, og ikke så kedelige som alle andre? Se selv.

Yeah man!

Hyacinth-syndromet: Når kun den polerede overflade må ses af andre. Det er ikke det der skaber fede jobs, og det er heller ikke troværdigt overfor kunderne. For hvem er I egentligt?

Hvad tænker du, når du hører ordet “Professionel”? Hvis du er som mange (inklusiv dem der ikke vil indrømme det) så betyder professionel bland andet noget med at holde på formerne, opføre sig som man tror andre forventer og ikke stikke hovedet for lang frem. Jeg kalder det Hyacinth-syndromet, efter Mrs. Bucket i serien “Keeping Up Appearances”.

Så er der andre, der godt ved, at man sagtens kan være professionel og levere et solidt stykke arbejde, og samtidigt give plads til det hele menneske. Mennesker med alle vores skavanker, passioner, drømme og uslebne kanter. Det gælder både for os som individer, og for virksomhedskulturen samlet.

Gode arbejdspladser er dem som ved, at selvom vi har jakkesættet på til dagligt, så er der også et legebarn inde i os alle. Vi render alle af og til rundt ubarberede i uvaskede bukser. Vi synger i badet. Vi drømmer i det skjulte om at være rockstjerner. Hvorfor så ikke give plads?

Så hvis I skulle lave en musikvideo, hvordan ville den så være?

Godt Gået Enabling!