Lederens faldgruber, del 5: Hvem holder du egentligt med?

Gode og glade arbejdspladser klarer sig bedre, og gode arbejdspladser er der hvor vi føler sammenhold og stolhed. Det er der hvor vi kan bidrage til en oplevet meningsfuld og vedkommede værdirealiseringsproces. Hvor vi kan blive ankerkendt for vores bidrag. Holder du med medarbejderne, så holder de med arbejdspladsen.

Målrettet Mandag – ny emailserie med ugentlige produktivitetstips

Emailserien Målrettet Mandag er nu i luften. Serien er det seneste tiltag fra Jon.dk der sigter på at hjælpe danskerne med at have det godt på jobbet. Hver ugen deles et nyt tip til en effektiv hverdag, direkte i din indbakken. Læs mere her, og tilmeld dig (gratis).

80-20 reglen og hvordan du arbejder smartere

80/20 reglen, eller Pareto-princippet, er et af de stærkeste og mest fundamentale principper at forstå hvis du ønsker at være mere effektiv. Læs om baggrunden, få en stribe eksempler og benyt princippet i den egen hverdag.

Lederens faldgruber, del 3: Lader du brok smadre arbejdspladsen?

Tredie artikel om Lederens Faldgrubber behandler den kroniske brok der ses fra nogle medarbejdere. Ifølge danskerne er brok den hyppigste dræber af arbejdsglæden, og omkostningerne kan være store. Artiklen ser nærmere på fænomenet og argumenterer for at vi sætter foden ned overfor den overdrevne negativitet.

Lederens faldgruber, del 2: Strukturfetichisme vs. motivation

Artikel 2 i serien om Lederens Faldgruber: Kærligheden til struktur, regler og kontrol kan spores tilbage til Taylor, der måtte fifle med sine casestudier for at få metoden til at se attraktiv ud. Arven ser vi idag hvor særligt det offentlige Danmark er underlagt stram styring og kontrol, til skade for motivationen.

Undersøgelse af danskernes arbejdsglæde 2015

Jon.dk gennemfører den til dato største undersøgelse af danskernes arbejdglæde. Hvordan står det til med arbejdsglæden, hvad trækker ned, hvor gode er vores chefer og mere? Bidrag her! Alle resultater deles frit.

Tag med mig en weekend til Alive! in Berlin

personlig udvikling konference i berlinI 2014 var jeg med til premieren på den særlige event Alive! in Berlin. Halv konference, halv seminar om personlig udvikling, halv fest og halv netværk med herlige mennesker fra hele Europa.

personlig udvikling i Berling

Manifestet for Alive! in Berlin – klik for stort

Successen gentages, og jeg skal afsted i år igen. Jeg synes du skal tage med! Sidst oplevede jeg nogle meget inspirerende oplæg og workshops af mennesker som Chris Guillebeau (besøgte alle verdens 195 lande inden han fyldte 35), mavedanseren Coco Berlin (tysk verdensberømthed) og serieiværksætteren Greg Hartle. Nok ikke navne der ringer en klokke i Danmark, men det er netop hvad sådan en event kan: Vise os, at verdens omkring os er rig og stor.

Det hele foregår fredag-lørdag den 29.-30. maj, lige midt i Berlin. Eventen (konference er et lidt for gammeldags begreb) inderholder foredrag og workshops dagen lang, begge dage. Fredag aften er der fest. Alle tiders sted at møde andre mennesker som dyrker emner som selvudvikling, lederskab, meditation, parforhold, spiritualitet, kropslig udfoldelse, karrieremæssig succes og livet i det hele taget.

Ekstra, “dansker-tilbud”: Hvis vi er flere danskere der skal afsted, så vil jeg gerne samle os på et telefonmøde inden, for at sikre god forberedelse, ligesom jeg synes vi kan sammen kan samle op på oplevelsen og hvad vi har lært efterfølgende. Måske mødes efterfølgende, hvis nok er interesseret. Du kan lære om konferencen og tilmelde dig her.

Praktisk om konferencen

Konferencen koster omkring kr. 3.000, og dertil kommer billig transport og overnatning. Berlin er Tysklands billigste storby, og er nem at komme til – en busbillet fås for 599 retur hos Eurolines, fly koster omkring det samme, og man kan også køre derned. Derudover kan du for ingen penge leje en lejlighed via Airbnb, eller måske vælge et hostel – eller et lækkert hotel hvis du flotter dig og giver flere hundrede kroner… (ja, så billigt er det).

Skal du med? Det bliver fedt! Og det er inden vi overhovedet har talt om hvor fed Berlin er i det hele taget! :o)

OBS: Det er nu. Billetsalget åbnede på deres website 24. marts, og lukker igen på søndag den 29. marts, så det er nu du skal blokke kalenderen af og få bestilt din billet.

 

Selfie på live TV - ekspert i arbejdsglæde besøger go'aften danmark til indslag om leg på jobbet

Leg på jobbet – på besøg i Go’Aften Danmark

Selfie på live TV - ekspert i arbejdsglæde besøger go'aften danmark til indslag om leg på jobbet

Voksne er blot børn der har glemt hvordan man leger.

– Ukendt

Mandag aften fik jeg selv mulighed for at lege med mit arbejde, i en seriøs sammenhæng. Årsagen var Go’Aften Danmarks indslag om netop leg på jobbet, og jeg var ét af fire gæster der skulle give deres besyv med. Det var meget klassisk journalistik: Der var en forsker, en case-virksomhed og så mig som praktikker til at levere svar på journalisters mest benyttede spørgsmål “Hvordan, sådan helt konkret?”

Vi leger på jobbet, fordi det giver trivlsel

Her undertegnede med Cecilie Frøkjær – to gøglere i flimmerkassen.

Værterne Cecilie Frøkjær og Steen Langeberg var meget festlige at arbejde sammen med, og højdepunktet var klart lige før rulleteksterne, da Cecilie spurgte mig hvordan vi kunne få noget mere leg ind i studiet. Jeg foreslog en fjollet selfie, for at slægte Thorning og Obama på. Takket været noget blæret teknologi fra Apple, så lykkes det at få signalet fra mine telefon på live TV, og det så ud som på billedet øverst. Her ved siden af får ud også det billede jeg tog. Stor tak til Cecilie Frøkjær for at være super frisk og sjov at arbejde sammen med :o)

Det var ikke første gang jeg udtalte mig om emnet. Tidligere har jeg udtalt mig til samvirke, og Ritzau havde mine pointer med i en pressemeddelelse om det samme, hvilket skabte omtale i flere lokale medier. Årsagen var dengang at et flertal af danskerne i en undersøgelse sagde  ja til, at de gerne vil lege mere på jobbet.

Leg kan ses på bundlinjen

Når det overhovedet er relevant at tale om hvordan vi kan lege på jobbet, så er det fordi de ikke kun er sjovt, men også en objektiv godt ide. Til programmet havde de også inviteret lektor Ann Charlotte Thorsted fra Aalborg Universitet, forfatter til bogen Den Legende Organisation. Hun talte om hvordan man kan tilgå sit arbejde mere legende, og beskrev også de mange fordele for både os og arbejdspladsen, hvis vi bliver mere legende. Leg og sjov er nemlig en direkte vej til en dag med masser af arbejdsglæde, og fordelene herved er der mange af.  Du bliver eksempelvis mere:

  • produktiv
  • lærenem
  • engageret
  • kreativ
  • hjælpsom
  • samt en bedre kollega.

“Hvad kan man konkret gøre, sådan helt konkret, for at lege mere? Konkret?”

Nu var jeg jo inviteret til at komme med forslag til hvad man kan gøre, så I skal ikke snydes for de eksempler jeg delte i programmet:

  • Leg uden ekstra tid: Lav en hinkerude eller en dansezone på gulvet. Klares hurtigt med lidt malertape.
  • Spil spil. De står i skabet i alle hjem, og det kan også fungere på jobbet. Brætspil, Playstation, bordfordbold, du kender de gode klassikere.
  • Vær en kreativ tosse, som ham der arrangerede curling med frosne kyllinger. Yep, sand historie.
  • Hjemme kan vi hygge og lege med madlavningen, i stedet for at stresse og blive færdige hurtigt muligt. Du kan endda sætte et kamera op og lave dit eget TV-køkken, som i Go’Aften Danmark studiet.
  • Udklædning – min favorit! Tematiser fødselsdagsfesten hjemme, som min egen Matador-fest, og lav fælles udklædningsdage på jobbet. I mine foredrag fortæller jeg ofte om hedengange Softscan, hvor de klædte sig ud på Crazy Thursdays. Efterfølgende kunne de dokumentere et højere salg på de dage!

Jeg kom også til at nævne netværket Glade Chefer, hvor ledere der bekender sig til arbejdsglæde mødes og inspirerer hinanden. Dem kan du læse mere om her.

Skab en social arbejdsplads

Jeg ser selv den største fordel ved leg på jobbet i, at det kan bringe os tætte sammen. Vi lærer nogle helt andre ting om hinanden gennem leg end gennem fagligt samarbejde og diskussioner. For som det blev udtrykt for 2400 år siden:

Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil, end gennem et helt års samtaler”

– Platon

Jeg kan derfor kun opfordre til at man skruer ned for alvoren og op for arbejdsglæden, og bliver bare lidt mere menneskelig. I min bog 100 Tips Til Arbejdsglæden taler jeg om vigtigheden af at reducere social distance og at lære hinanden bedre at kende, og der er et utal af indgange dertil. Jeg er dog meget varsom med at komme med faste løsninger, da hver situation er forskellig. Men det handler at at give slip, om at turde og om at give plads til den legende tilgang.

Jeg tror meget på, at vi ved fælles indsats kan opbygge mere sociale arbejdspladser, med store positive konsekvenser for både mennesker og resultater. Præcis som værterne gjorde  i studiet, efter det ellers alvorlige indslag. Godt Gået!

Ekstra: Få ebogen (34 sider) med 12 enkle redskaber til at løfte arbejdsglæden – indtast din email i boksen her ved siden af.