10 tips til et godt kollegaskab, trods distance
Foråret 2020 blev ikke som nogen havde regnet. Pludseligt blev hundredetusinder kastet ud i fuldtids hjemmearbejde, mens andre oplevede reduceret aktivitet og stor social distance på deres arbejdspladser.
At undvære kolleger, kunder, borgere, leverendører og andre mennesker i det hele taget er ikke gratis for vores psyke. Ifølge snart 100 års forskning, så er andre mennesker en af de største kilder til trivsel, velvære, mening og lykke. Mennesker er flokdyr, og uden flok bliver vi nemt ensomme og nedtrykte. Maslow havde sociale relationer med som det vigtigste behov, efter de rent fysiske behov og behovet for sikkerhed.
Moderne forskning fra feltet positiv psykologi har udvidet vores viden, og i følge Martin Seligmans PERMA-model, så er positive relationer en af de fem ting der øger vores livskvalitet (sammen med positive emotioner, noget at engagere sig i, meningsfuldhed samt muligheden for at præstere).
Gode kolleger og vejen til et lykkeligere liv
Med arbejdet som en hovedaktivitet i livet, så er det ikke noget under, at mange af vores positive relationer hentes netop på arbejdet – i hvert fald hvis du er på en god arbejdsplads. Talrige undersøgelser har vist, at kollegerne er det danskerne lægger mest vægt på, når det handler om at have høj arbejdsglæde. Mange holder kun fast i deres nuværende job fordi de ikke vil sige farvel til deres kolleger!
Når vi således pludseligt arbejder hjemmefra, så kan den givende kollegakontakt mangle, og det kan være dræbende for motivationen. Her følger derfor 10 tips til at opretholde, eller ligefrem styrke, kollegarelationerne på distancen.
1: Check ind med hinanden, dagligt
Hvor vi før stødte på hinanden helt naturligt og fik små opdateringer over skrivebordet eller i kantinen, så kan distancen hurtigt føre til ensomhed. Mange har derfor succes med at øge hyppigheden af team- eller afdelingsmøder, fra måske ugentligt til dagligt.
Det skal ikke være lange møder, men måske 10 minutter hver morgen hvor der deles et højdepunkt fra dagen før, og alle kort siger hvad de arbejdet med. Værdien i at nogen venter dig og hører på hvad du arbejder med, den er stor.
2: Skru op for anderkendelsen
Anerkendelse har altid være vigtigt, og det bliver kun endnu mere vigtigt at fokusere på, når vi ikke har kolleger i nærheden der kan give en highfive når vi har brug for det. Sørg for at dele succeser på møder, og giv ros til kolleger der har skabt resulater, hjulpet andre eller bare har givet den en skalle eller overkommet en forhindring.
3: Fredagsbar
Tidligt i corona-krisen vandt den virtuelle fredagbar indpas, og den bør I holde fast i. Det er en chance for at sludre frit, og lukke glæden ud. En fredagsbar kan også være en fyraftensbar en onsdag (det er jo lille torsdag!), I kan lave quis eller synge sammen.
4: Lær nyt om hinanden, med ugens spørgsmål
For at skabe variation i møderne og lærere nyt om hinanden, så kan et ugentligt møde have et tema-spørgsmål til en virtuel bordet rundt. Det kan være yndlings rejsemål, hvor du voksede op, hvilke kæledyr du har haft, hvem dine rollemodeller er, eller noget helt andet. Det kan også være “vis dine børn frem”-dagen.
5: Udklædningsdag
Dette virker fint på kontoret, og det virker via video. Sæt et tema for næste fredagsmøde, og mød op til “hattedag” eller 80’er tema.
6: Brug ambassadører på distancen
Nogle gange er det bare vigtigt at give nogen en fysisk High Five, eller et kram, eller blomster. Her kan du alliere dig med andre der befinder sig på kollagens adresse (ægtefæller, f.eks.) og få dem til at overrække budskabet for dig, med en hilsen fra kollegerne.
7: Uformelle kaffemøder dagligt
Når du ikke har mulighed for at drikke kaffe med kollegerne på kontoret, så kan du gøre det over telefon eller videochat. Er I mere ambitiøse, så aftal at der er kaffepause to gange dagligt, lav et rotations-skema, og få på den måde sludret med alle hen over ugen. To eller tre personer af gangen sikrer intimitet, som modsvar til større gruppemøder.
8: Sørg for ikke at glemme nogen
I enhver gruppe er nogen mere fremtrædende end andre. På arbejdspladsen kommer det til udtryk ved at nogen næsten aldrig tager ordet på et møde. Til gengæld kan de så tale med deres kolleger udenfor møderne. Disse tavse kolleger kan nemt blive glemt når vi ikke ses, så sørg for at komme rundt til alle, så ingen ender med at sidde glemt derhjemme, uden vigtige opgaver eller positiv opmærksomhed.
9: Søg hjælp, også hvor det ikke var nødvendigt
Samarbejde forbedrer realtioner, og en nem måde at øge samarbejdet på er, at spørge om hjælp. Du kan måske godt løse opgaven selv, men du kan alligevel benytte lejligheden til at bede en kollega om hjælp, eller om input, blot for at sikre at I har noget sammen. At det også kan forbedre resultatet på måder du ikke havde forudset, det er en bonus.
10: Del alle succeser og gode oplevelser
Når du råber “yes!” på kontoret, så bliver det opdaget, men sådan er det ikke hjemmefra. Her kan succeser bliver overset, hvilket kan dræne motivationen. Sørg derfor for at dele stort og småt i hverdagen, hvilket teknologien har gjort nemt for os. En særlige gruppe-chat i WhatsApp, Messenger eller Slack, eller et rum til det i Teams eller hvad I nu bruger, kan hjælpe. “Positive historier” kan være der hvor I deler disse må opmuntrende budskaber, og får klap på skulderen fra hinanden.
Flere tip hver uge
Hver mandag morgen udgiver Jon.dk et nyt tip til en bedre uge, og du kan modtage dem på mail, helt gratis. Skriv dig op, og modtage Målrettet Mandag i indbakken. Du kan også følge Jon Kjær Nielsen på LinkedIn, hvor han giver tips og inspiration til arbejdslivet næsten dagligt.
Om forfatteren: Jon Kjær Nielsen (f. 1977) er uddannet civilingeniør med speciale i organisationer og læring. Siden 2004 har han holdt knap 1000 foredrag, workshops og kurser (ultimo 2019 tal), og han er forfatter til 3 bøger med praktiske redskaber. I 2012 gav han en TEDx-tale om arbejdsglæde i London, og Jobindex har placerede ham på en top-10 over de bedste foredragsholdere i Danmark. Jon taler idag ved ca. 100 events om året, og er derudover tovholder i hans Mastermind for ledere der ønsker at skabe en bedre arbejdsplads.