Kære netværkere, chefer og glade folk :o)

Mange tak for sidst! Det var en fornøjelse at tale for og med jer, tirsdag den 15. november i BBDO’s lækre lokaler.

Jeg er rigtig glad for den gode energi i udviste, og fordi I turde/ville være med i de (pr)øvelser, jeg udsatte jer for. Nu håber jeg, at I også tager handling – at skabe de fede jobs er ikke raketvidenskab, men det kræver, at man tager handling. De af jer der har lederjobs har ALLE muligheder for virkeligt at påvirke kulturen positiv, så bare kom igang. Her på siden finder du tips og tricks, der kan hjælpe dig videre.

Kører du fast, er du i tvivl, eller har du brug for tips&tricks, så kan du altid ringe og få et godt råd, jeg hjælper hvor jeg kan. Fang mig på 24 82 46 69 eller [email protected] Det glæder også hvis du har en fed historie du gerne vil fortælle :o)

Du er i øvrigt meget velkommen til at give en tilbagemelding på oplægget. Det vil jeg være glad for. Det tager kun 1 minut og kan gøres i dette skema.

Mere viden om ledelse og arbejdsglæde

Hvis du er sulten efter mere viden og flere praktiske værktøjer, eksempler på fede jobs, boganmeldelser for ledere m.m., så kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev, og du kan læse mere i bloggen. Du kan også læse min bog, Arbejdsglæde på 6 uger, hvis du vil spendere de 99,- kroner den koster :o)

Øvelser fra oplægget

Et oplæg og en dags fokus er én ting – noget andet er at skabe forandringer. Her har jeg derfor samlet nogle af de enkle og praktiske tips, jeg kom med på dagen. Der skulle således ikke være nogen undskyldninger for ikke at tage handling :o)

Knyt forbindelsen med et godt “Go’ Morgen”

Sammen øvede vi at skabe gode relationer fra morgenstunden. Et godt go’ morgen er et hvor du:

  • Får øjenkontakt
  • Siger go’ morgen
  • Tilføjer noget mere, en kommentar eller et spørgsmål
  • Berører den anden

Ros og anerkendelse

At blive anerkendt for det vi er gode til og det vi gør godt, er et stort menneskeligt behov og en vigtigt kilde til glæde og motivation. Du kan gøre det på mange måder:

  • Sig det med egne ord, ansigt til ansigt. Vær så specifik som mulig og undlad at komme med venlige forbedringsforslag.
  • Gør det på skrift. På en seddel, en email eller måske et postkort.
  • Spred ordet. Sig det til alle til et møde, stik hovedet ind på kollegernes kontorer eller send en alle-mail med rosende omtale af en kollegas resultater.
  • Giv en High Five, og sig “Godt Gået” eller “Sådan makker”. Det er hurtigt, nemt, synligt og effektivt :o)

Vigtigst af alt, uanset hvordan du gør: Vær ærlig og tro mod dig selv.

Tal om andet end jobbet

Både chefer og medarbejdere har behov for at kende hinanden godt, som hele mennesker. Derfor er det vigtigt, at du tager tiden til at tale med dine kolleger og/eller medarbejdere – uden pres og uden, at det handler om opgaverne. Sæt dig for at nå mindst én lille snak hver dag, også selvom du har travlt.

Vær glad, og vis det

Hvordan ser man ud, når man er seriøs? Mange vil sige let sur, i hvert fald med en alvorlig mine, og man smiler ikke. Vrøvl! Man kan sagtens være rigtig glad på jobbet, smile og stadig tage arbejdet alvorligt. Da du faktisk er bedre på jobbet når du er glad, så giver det rigtig meget mening! Øv det, evt. foran spejlet :o)

Fejre succes’er

Nå du eller dit team lykkes med noget, fejrer I det så, eller er det hurtigt videre til det næste? Gør det til en vane at holde “rejsegilde” hver gang I har nået en milepæl eller klaret en udfordring. Det kan gøres stort, med middag og champagne, eller det kan gøres let, enkelt og effektivt: Saml gruppen stående, giv specifik ros til deltagerne og giv hinanden et “Godt Gået” og en klapsalve.

Fejring kan ikke udskydes uden tab, så gør det med det samme, i dag!

Positivt fokus

Vi er alle mere eller mindre kritisk anlagt, det er helt naturligt. Psykologer kalder det Negativity Bias. Det kan du komme ud over ved aktivt at fokusere på det positive. Spørg derfor dig selv, inden du går hjem:

Hvad har været de gode ting i dag?

Hjerneforskere har fundet ud af, at ting virker mere sande for os, når vi skriver dem ned. Så det kan du altså med fordel gøre – så har du også noget rart at se tilbage på :o)

Uventet venlighed

Du kan gøre dine kolleger rigtig glade ved at overraske dem positivt. Det behøver ikke at være noget stort – en kop kaffe hentet på det rette tidspunkt eller et tilbud om hjælp, det kan redde dagen.

Arbejdsglædevideoer – jeg viser ofte disse til foredrag, og I skal ikke snydes:

Uventet venlighed: Vi fejrer Mukhtars fødselsdag:

Den rappende steward fra Southwest Airlines:

Telefonpigerne laver kagekonkurrence og involverer kunderne:

 

Ha’ en fed dag!

Jon Kjær Nielsen