Hidsig på job? Ud og vaske bænke!

I fodboldens verden slås man ofte med primadonnaer og hidsigpropper, og det kan skade stemningen på holdet. Ikke ulig situationen i mange virksomheder…
I den norske fodboldklub Sarpsborg har de taget et enkelt redskab i brug: Bænkevask som straf for temperament. Det var TV2 der kunne vise et kort indslag, hvor man ser træneren tage fat i en ung spiller. Spilleren lod temperamentet løbe af med sig efter han var blevet skiftet ud – noget han åbenbart ikke mente var nødvendigt – og han kommer med nogle vredesudbrud. Efter kampen ser vi ham så med klud og spand, vaskende holdets udskiftningsboks. Han udtalte sig på det tidspunkt positivt om sin straf, som var helt fair.

Den svære samtale

Mange ledere har svært ved at handle ligeså resolut på brud for normerne for god adfærd. Ingen er i tvivl om, at hvis medarbejdere tager af kassen, så kan de fyres. Men medarbejderen der skaber dårlig stemning og måske direkte modarbejder fællesskabet ved at være negativ, brokkende eller agressiv, det gøres der ofte ikke noget ved. Dermed stemples adfærden som accepteret, og kan gentages en anden gang, til skade for alle. Årsagen er klar nok: Det er svært. Det føles farligt og ubehageligt at irettesætte nogen, og vi har ikke lært hvordan. Men det behøver ikke være svært.

Træneren i Sarpsborg viser vejen. Når nogen træder over grænsen for hvad der er god opførsel, så skal der handles. Nogle nøgleord for en formaning er:

  • To-the-point – tag fat i det der skete, og inddrag ikke tidligere sager.
  • Aktuelt – gør noget ved det straks, hold evt. en pause i mødet hvis mødelokalet er gerningsstedet.
  • Fattet – ingen får løn for at blive skældt ud, og vi skal alle være professionelle. Forklar i en sober tone hvad der ikke er acceptabel adfærd.
  • Kom videre.

Overvej om I kunne have sanktioner som i fodboldklubben. Det kunne være brokkekulturen I vil til livs, og i så fald, hvad skal straffen så være for at lukke gylle ud? At tømme opvaskemaskinen? At give brokkekage?

1 svar
  1. Jonas
    Jonas says:

    Kære Jon. Jeg er enig.
    Dårlig opførsel skal påtales, men hvis vi (ledelse/chefer) skal opdrage til bedre opførsel, (tror jeg) ikke at straf (dummehat, -kage, -bøde osv) er den rigtige vej frem. Selvom det kan være en umiddelbar god løsning i situationer med lømmeladfærd.
    På den lange bane, er belønning af den ønskede adfærd nok en bedre løsning. Kunne være “rituelt” (månedens gode kollega, med klap, pokal og skilt til skrivebordet) eller mere på random (kræver at chefen har god føling), hvor man blot spotter god kollegial adfærd og belønner den (ros, kage, bobler, blomster, token o.l.) på stedet. Det kan implementeres på mange måder:-)

Kommentarer er lukkede.