arbejdsglæde-med-sure-kunder

Arbejdsglæde kan skabes, selv med sure “kunder”

Arbejdsglædetips fra parkeringsvagterne

arbejdsglæde-med-sure-kunder

Arbejdsglæde kan være svært, når det man giver kunden er en parkeringsafgift.

Efter to foredrag for hold af parkeringsvagter, har jeg hørt hvordan de skaber en god dag. Det er ikke nogen lille bedrift, da de jo ikke just gør kunderne glade når de lægger en afgift, og derfor mødes med en del negativitet udefra. Så hvordan gør de, og kan vi andre lære af det?

Deres fokus er primært på det gode kollegaskab, da det for det meste må hente de gode relationer herfra. Her der nogle konkrete ting der virker for dem:

  • Mød ind med et smil, til fællesmødet inden vagten
  • Gå på gaden med kolleger du har det godt med
  • Indflydelse på egne vagtplaner og distrikter
  • Fokus på at hjælpe hinanden
  • Smil til folk på gaden, vær venlig
  • Hjælpe billister, give gode råd
  • Undlade at tage brok med videre
  • Spontane krammere :0)
  • Skeje ud, f.eks. med Gangnam Style på gaden :-D

Skab arbejdsglæde og trivsel i dit eget job

De nævnte tip kan bruges af alle der har lignede jobs, dvs. steder hvor det ikke lige er de gladeste kunder man møder hver gang. Det kunne være sagsbehandlere, buschauffører, ekspedienter, pædagoger, dørmænd, kundeservicemedarbejdere (dvs. afdelingen for klager…), viceværter og mange andre. Sure “kunder” behøver ikke at ødelægge din dag, især ikke hvis du gør noget for at skabe glade kolleger. Vi har meget mere indflydelse på vores dag end vi ofte render og tænker, og alt på listen herover er noget du selv kan påvirke.

En sidste ting: Næste gang du render ind i en p-vagt, så smil og sig hej. De er faktisk ret søde, og vil bare gerne passe deres arbejde :-)

Live event: Parkeringsvagterne oplevede mit foredrag om arbejdsglæde, hvor vi kiggede på de specifikke årsager til arbejdsglæde i deres job, og havde fokus på hvad der kan gøres for at øre det endnu bedre. Håber vi ses en dag på din arbejdsplads.