Når negativiteten koster i parforholdet og på bundlinjen

Relevant kritik, eller dræbende negativitet? Det er et spørgsmål om balance.

Barbara Fredrickson har skrivet bogen Positivitet - kilder til vækst, hvor Losada-forholdet spiller hovedrollen.

Barbara Fredrickson har skrevet bogen Positivitet – kilder til vækst i livet, hvor Losada-forholdet spiller hovedrollen.

Psykologerne Marcial Losada og Barbara Fredrickson har kortlagt positive og negative følelser på arbejdspladser og i privaten. I ét studie blev det gjort ved at lytte med på møder i 60 firmaer. Man afgjorde så for hver sætning der blev sagt, om indholdet var positivt eller negativt. Resultatat blev sammenlignet med hvordan firmaerne klarede sig rent økonomisk.

Resultatat: De virksomheder der klarede sig godt, var dem hvor der var mindst tre gange så mange positive udtryk som negative. Dårligere end 3-til-1, så gik den megen negativitet ud over resultaterne. Loftet ligger omkring 12-til-1, hvor det bliver så positivt at fornuftig kritik mangler, og det er også skidt.

Når kritik tager livet af parforhold

På hjemmefronten er det endnu mere udtalt. Her fandt de, at der skal være et 5-til-1 forhold i dialogen mellem partnere, før at forholdet blomstrer. Altså skal vi støtte vores partner og sige opmuntrende ting i langt højere grad en vi ytrer kritiske ting. Kritisk ting kunne være:

  • Sætten spørgsmåltegn ved partneres handlinger.
  • Angribe partnerens motiver.
  • Talen ned til.
  • Andre bebrejdelser.

Du kender måske kommentarer i stil med Hvorfor har du nu igen, Du ved jo godt af jeg, og tænker du ikke på mig? Det er udtalelser som disse som et forhold kun kan bære en begrænset mængde af, før vi risikerer at mistrives.

Målrettet arbejdsglæde- og stemningsløft

Losada-forholdet er meget praktisk anvendeligt, idé vi selv vælger hvad vi lægger vægt på, og hvordan vi taler til hinanden. Du kan derfor bevidst gå efter at påvirke både arbejdsplads og parforhold i positiv retning, ved at give mere plads til det positive og til opbakningen.

På arbejdet kunne du prøve disse ting:

  • Sig ordentligt tak til en kollega der har hjulpet med noget, eller betydet meget for dig. Vær specifik.
  • Når du giver kritik på noget arbejde, så marker også de gode ting, i stedet for kun at rette fejl. Det er fint at markere stavefejl og notere mangler, men der skal også være et “Fedt afsnit” og “God pointe” iblandt kommentarerne.
  • Når I diskuterer problemer, så vær særligt søgende efter mulige løsninger, og anerkend input fra andre.
  • Giv jer tid til at dvæle ved succeser, inden I iler videre til næste udestående.

På hjemmefronten bugner det af muligheder for at gøre noget godt for hinanden, sige søde ord, gøre tjenester, bringe små ofre og vise at man har tillid til den anden. Alt sammen vel at mærke uden at ønske noget igen. Hver gang du ytrer dig kritisk, så skal du have sat ind på kontoen med fem ytringer af positiv art, så det er ikke gratis at øffe over småting.

Losata forholdet er forbløffende i sin enkelthed, og ligetil at tage til sig. Spørg dig selv nu, hvad JEG kan gøre IDAG for at vise opbakning til kolleger og på hjemmefronten.

God vind med det – jeg er fuld af tiltro til dig.

Løb når du har læst dette

Jeg har hold i ryggen i disse dage. Sådan ret slemt, i lænd/hofte, med konstante smerter og begrænset bevægelighed. Har nu fået en behandling af min dygtige kiropraktor, og afventer bedring, både af krop og humør. Her har psykologien lært mig et overraskende trick man kan benytte sig af.

Den lange vej op af sofaen

Jeg har mange gange før haft hold i ryggen, og hver gang påvirker det mit humør og lysten til, ja, til noget som helst. Jeg tænker mest på at trøstespise, og det lokker at se en film og glemme hvad dag det er. Mekanismerne der er igang her skal være dagens faglige lektie til jer. Vores fysik og vores mentale tilstand hænger nemlig mere mere sammen end de fleste aner, i disse rationelle og hjernefokuserede tider.

Klassisk eksempel, lige ud af lærebogen: Når vi er deprimerede, så kan det ses på vores fysik. Vi er sammensunkne, bevæger os langsomt, slår blikket ned og trækker ofte vejret på sådan en suk-agtig måde. Livet er tungt, signalerede vores kropssprog. Det meget oversete problem her er, at det også virker omvendt: Et kropssprog der virker tungsindigt kan have den effekt på vores mentale tilstand!

Jons arbejdsglæde blev hæmmet af ondt i ryggen

Det var et kækt forsøg på at lære at kitesurfe der førte til overanstrengelse og hold i ryggen. Her et billede fra en tidligere – og mere succesfuld – træningssession.

Sofakartoffel og sortseer – hønen eller ægget

Når vi forholder os fysisk passive, synker sammen i vores kropsholdning, kigger nedad, lukker lyset ude og samtidigt bliver drevet til at spise tomme kalorier der får insulinen til at crashe vores blodsukker, så kan denne “nedtrykte” fysik trække vores humør ned. Vi gider ikke noget, vi har ulyst og vi kan endda nærme os en selvskabt depression.

Hvor finder vi typisk det beskrevne mønster? I sofaen, foran TV-aparatet. Det beskrevne fysiske mønster er noget af årsagen til, at studier viser at mild depression er den mest udbrede mentale tilstand bland TV-kiggere. Det, og så kvaliteten af de katastrofale programmer der fylder sendefladen (OK, det sidste var min personlige holdning, og årsagen til at jeg stort set ikke ser TV). Det betyder også, at den kur vi ofte udskriver til os selv når vi er i dårligt humør – glo på fjerneren hele dagen – det virker ikke. Det er også derfor jeg holder mig fra det nu, og anstrenger mig til at skrive dette i stedet.

Løb for livet

Fordi den mentale og den fysiske tilstand hænger så meget sammen, så kan vi også lede efter en løsning ved at kigge et andet sted end vores dårlige humør: På vores fysik. Ganske som depression og passiv fysik hører sammen, så fungerer depression meget dårligt med en aktiv fysik. Svaret er derfor lige ved hånden. Bevæg dig, og anstreng dig gerne. Løb.

Når vi løber (eller cykler stærkt), så er der gang i hele kroppen, og pulsen kommer op. Samtidigt, så får vi masser af lys og frisk luft. Vi føler os levende. Du behøver ikke løbe hele dagen, bare langt nok til at pulsen er oppe og det bliver hårdt for dig. Det tunge sind er nu blæst godt og grundigt væk, og der er nemmere for dig at handle på en sådan måde, at det ikke kommer igen (undgå stadig sofaen og TV’et).

Tilbage til mit hold i ryggen, som er en særlig udfordring. Pga. stivheden og smerten er det svært at få aktiveret kroppen uden at gøre ondt værre. Jeg prøvede med en løbetur igår, og det gjorde ondt, og ryggen fik det ikke bedre. I stedet har jeg nu valgt at tvinge mig selv til at få noget arbejdet for hånden, selvom en stemme hvisker at jeg ikke gider. Senere vil jeg så prøve den anden teknik til at få det bedre, mentalt set: Gode venners selskab, og et par glas vin.

God weekeend, og god bedring!

Ferie betyder intet arbejde – få fem tips i videoen her

Rigtigt mange danskere oplever, at de allerede kort efter ferien mangler arbejdsglæde og er stressede. En af årsagerne er, at vi er blevet dårlige til at holde ferie, når vi har ferie.

Hvis du er som danskere er flest, så ser din ferie ud som noget i retning af dette:

  • Besøge Legoland, Tivoli, Sommerland eller Zoo
  • Museumsbesøg
  • Besøg hos tante Oda og andre i familien du aldrig ser
  • Besøge venner du aldrig får set
  • Arbejde lidt, fordi det lige var vigtigt
  • Checke mails ofte, bare lige 5 minuter
  • Gøre som vi plejer
  • Stresse rundt

Vi er ofte overambitiøse med vores ferieplaner, samtidigt med, at vi ikke slipper vores arbejde helt. I denne video giver jeg derfor 5 tips til hvordan du får holdt en god ferie. Målet er klart: Ferien skal være noget der lader batterierne op i stedet for at dræne yderligere, og du skal være klar til at start frisk på arbejdet, så du kan være god i efteråret.

Jeg håber du får en rigtig god ferie – det har du helt sikkert fortjent. Mangler du sommerferienlæsning, så anbefaler Ledernes Hovedorganisation min senest bog 100 tips til arbejdsglæden, i deres seneste magasin. Du kan også bare downloade den gratis ebog om arbejdsglæde, her på sitet :o)

arbejdsglæde-med-sure-kunder

Arbejdsglæde kan skabes, selv med sure “kunder”

Arbejdsglædetips fra parkeringsvagterne

arbejdsglæde-med-sure-kunder

Arbejdsglæde kan være svært, når det man giver kunden er en parkeringsafgift.

Efter to foredrag for hold af parkeringsvagter, har jeg hørt hvordan de skaber en god dag. Det er ikke nogen lille bedrift, da de jo ikke just gør kunderne glade når de lægger en afgift, og derfor mødes med en del negativitet udefra. Så hvordan gør de, og kan vi andre lære af det?

Deres fokus er primært på det gode kollegaskab, da det for det meste må hente de gode relationer herfra. Her der nogle konkrete ting der virker for dem:

  • Mød ind med et smil, til fællesmødet inden vagten
  • Gå på gaden med kolleger du har det godt med
  • Indflydelse på egne vagtplaner og distrikter
  • Fokus på at hjælpe hinanden
  • Smil til folk på gaden, vær venlig
  • Hjælpe billister, give gode råd
  • Undlade at tage brok med videre
  • Spontane krammere :0)
  • Skeje ud, f.eks. med Gangnam Style på gaden :-D

Skab arbejdsglæde og trivsel i dit eget job

De nævnte tip kan bruges af alle der har lignede jobs, dvs. steder hvor det ikke lige er de gladeste kunder man møder hver gang. Det kunne være sagsbehandlere, buschauffører, ekspedienter, pædagoger, dørmænd, kundeservicemedarbejdere (dvs. afdelingen for klager…), viceværter og mange andre. Sure “kunder” behøver ikke at ødelægge din dag, især ikke hvis du gør noget for at skabe glade kolleger. Vi har meget mere indflydelse på vores dag end vi ofte render og tænker, og alt på listen herover er noget du selv kan påvirke.

En sidste ting: Næste gang du render ind i en p-vagt, så smil og sig hej. De er faktisk ret søde, og vil bare gerne passe deres arbejde :-)

Live event: Parkeringsvagterne oplevede mit foredrag om arbejdsglæde, hvor vi kiggede på de specifikke årsager til arbejdsglæde i deres job, og havde fokus på hvad der kan gøres for at øre det endnu bedre. Håber vi ses en dag på din arbejdsplads.

Ambassadører i forsamlingen

100 tips til arbejdsglæden

Sørg for at du har synlig støtte, når du forsøger at flytte en gruppe. Illustration fra bogen 100 tips til arbejdsglæden.

Du kender situationen: En person fremlægger en idé eller et forslag eller gør reklame for et arrangement og slutter af med at spørge: “Hvem vil gerne være med?” Tavsheden er larmende, og der bliver stirret ned i kaffekopperne. Slukøret afslutter den håbefulde med at sige: “I kommer bare til mig bagefter…”

I eksemplet blev vores ven offer for den tøven, der ofte præger forsamlinger. Når noget nyt præsenteres vil der altid være fortalere, ligesom der vil være modstandere. Men langt størsteparten er ofte afventende og vil gerne lure stemningen, inden de beslutter sig. Alene fordi det er nyt, er alle ikke fans fra start. De er dog ikke nødvendigvis modstandere – de tøver bare og vil se andres reaktioner, inden de selv tager stilling.

I det 16. århundrede købte den franske digter Jean Daurat et antal billetter til sit eget teaterstykke, for så at forære dem væk mod at folk lovede at klappe begejstret. Klakøren som profession var født, og i 1820 åbnedes et bureau i Paris med speciale i at leje klappere og hurra-råbere ud. Undersøgelser fra dengang viste, at et begejstret publikum kunne føre til bedre teateranmeldelser i aviserne, så der var noget på spil.

Aktivitet: Sørg for ambassadører, når du præsenterer idéer og tiltag

Denne bog er fyldt med aktiviteter, der kræver kollegernes opbakning, og som eksemplet herover antyder, så er denne opbakning ikke automatisk. Du kan dog give dig selv væsentligt bedre odds ved at sikre dig offentligt støtte med hjælp fra frivillige ambassadører, så du ikke står alene med håret i postkassen.

Gør følgende: Inden en idé eller en aktivitet skal præsenteres, så introducer den for et antal kolleger under fire øjne. Måske er der allerede nogen der kender til det, og ellers så vælger du nogen du regner med er positive. Du beder dem hjælpe dig med at få idéen præsenteret på en god måde, ved at de foran kollegerne viser deres støtte. De skal selv sige det, da effekten ikke er den samme hvis du bare fortæller, at der er opbakning.

Resultatet: Du præsenterer en idé for 20 kolleger, og når du spørger, hvem der kunne tænke sig at deltage, så er der straks tre, der rækker hånden op, og en der udbryder “fedt mand, det glæder jeg mig til”. Andre er nu mere tilbøjelige til at bekende kulør, og hurtigt har du større opbakning end du ellers havde haft.

Dette tip kan have afgørende betydning for en idés succes – meget mere end du tror. Ikke fordi kollegerne ikke kan lide dig, eller fordi de alle er modarbejdere i stedet for medarbejdere. Det er ganske enkelt fordi, det er så menneskeligt at være forsigtigt med alt nyt. Samtidig er kulturen på en arbejdsplads meget stabil, og selv positive forandringer kan kræve en stor indsats.

Ambassadører i forsamlingen er et tip fra bogen 100 tips til arbejdsglæden, der udkom 2. april 2013. Du kan læse mere om bogen på dens egen hjemmeside, hvor der også er lækket flere tips. 

Live event: Brug for et løft til arbejdspladsen? Er det på tide at mere kage erstattes af andre trivselstiltag? Så book Jon til at holde foredrag om arbejdsglæde, trivsel eller effektivtet-med-glæde på din arbejdsplads. Du kan læse om Jons foredrag her.

Arbejdsglæde for skolelærerne, efter regeringsindgrebet

Arbejdsglæde efter regeringsindgrebet

Jon Kjær Nielsen giver råd til hvad lærer og forældre kan gøre efter lockouten, for at sikre arbejdsglæden.

Arbejdsglæde fejres med vandrepokal - tip fra Jon Kjær Nielsen

De Gyldne Løbesko – tip til arbejdsglæden

I en frivillig forening, jeg er med i, mødes vi hver måned til et fællesarrangement. Ved den lejlighed uddeler bestyrelsen vandrepokalen De Gyldne Løbesko. Og yep, det er som du måske frygter: Et par gamle, udtrådte løbesko er blevet placeret på en lille piedestal og har fået en omgang med en guldspray. Men det virker.
At modtage en vandrepokal foran sine venner og kolleger er en tidløs klassiker, og der står mange rædsler rundt omkring på danske arbejdspladser og i danske hjem. Det betyder nemlig mindre hvordan pokalen ser ud, mens det vigtige er de traditioner, der bygges omkring den. Det er herfra arbejdsglæden kommer.

Arbejdsglæde er også at hylde

Skab arbejdsglæde ved at fejre succeser med en vandrepokal

En klassiske pokal som i Bundesligaen er én bland mange muligheder. Find jeres egen, og giv arbejdsglæden et løft.

En god vandrepokal har et fast tema, så der ikke er tvivl om, hvad den kan gives for. Pokalen gives typisk med faste intervaller, for eksempel til det månedlige afdelingsmøde. En pokal kunne eksempelvis gives til månedens…

  • arbejdsindsats
  • kollega
  • teamplayer
  • idé
  • sælger
  • servicemedarbejder
  • helt (den der har reddet dagen).

Igen, det vigtige er ikke trofæet som sådan, men den hæder, der følger med, når en kollega modtager den foran forsamlingen og derpå skal have den stående fremme i en måned.

Aktivitet: Indfør en vandrepokal for månedens bedste

Få fat i en pokal. Det kan være noget originalt fra firmaet (hos nogle entreprenører så jeg Den Gyldne Byggepladshjelm) eller det kan være en sportspokal. Her kan en søgning på pokaler straks hjælpe dig.
Find på et passende navn. Om det er Månedens Supportmedarbejder eller Det Varme Hjerte I vælger, det er op til jer. Find noget, der understreger kulturen. Navnet får du indgraveret på pokalen.

Beslut så, hvordan vinderen skal findes. Bestemmer øverste chef eller hele ledergruppen? Kan medarbejderne indstille? Stemmes der om det?

Præsentér pokalen under pomp og pragt. Overvej musik og dæk den til med et lagen første gang. Skriv en artikel om vinderen. Hæng billeder af vinderne op i Hall of Fame, som gangen ned til kantinen omdøbes til. Skal der være en lille præmie med også? En flaske vin? På Comwell parkerer Månedens Medarbejder tættest på indgangen. Bare gør det fedt og giv den liv!

De Gyldne Løbesko er et tip lånt fra bogen 100 tips til arbejdsglæden, der udkom 2. april 2013. Du kan finde andre tips her på bloggen:

Leder, lyt til de nye

Arranger smagning

Skab arbejdsglæde og effektivitet med flow

Du kan også hente 12 yderligere tips til din egen hverdag i den gratis eBog Det Glade Dusin.

arbejdsglæde gennem 30-dages udfordringen

30-dages udfordringen

Arbejdsglæde og succes kommer af at nå mål

Mindre kan også gøre det… Men sæt dig selv en udfordring, og nå den!

“Der findes to slags mennesker. Dem der arbejder bedst under pres, og dem der kun arbejder under pres”

Ovenstående er et lettere humoristisk mundheld, men rummer en vis sandhed. Udsagnet peger på nogle velkendte forhold, nemlig det at mange mennesker motiveres af snarlige deadlines samt glæden ved at nå mål, sætte hak ved og at se resultat af ens indsats. Det kan løfte arbejdsglæden meget, ligesom det modsatte, at man ikke rigtigt kommer nogen vegne, kan dræne den.

Lange projekter og evighedsopgaver går glip af disse kilder til motivation, men man selv kan dyrke dem ved at sætte sig specifikke, kortsigtede og ambitiøse mål. 30-dages udfordringen er en tilgang jeg selv er blevet glad for, og den kan også virke for dig.

Giv dig selv ét konkret mål hver måned, og nå det

Sæt dig et mål som både kræver at du tager dig sammen, men også noget du forventeligt kan nå med en god indsats. 30 dage er en ret kort tidshorisont, og der er ikke plads til megen usikkerhed om hvordan du får opgaven løst. Så vær specifik og vælg noget hvor du kan se vejen dertil.

En tidligere 30-dages udfordring for mig har været at lave e-bogen Det Glade Dusin, hvor jeg samlede 12 tips til arbejdsglæden, fandt en illustrator og bestilte syv tegninger, registrerede forlag og fik styr på ISBN samt fik det hele sat op, læst korrektur og bogen spredt til verden.

En anden var da jeg besluttede mere målrettet at udvide forretningen i udlandet. 30-dages udfordring var her at få et engelsk website op at stå, komplet med en oversat udgave af e-bogen, et fungerende nyhedsbrev og en tilhørende Facebookside og YouTube kanal. HappyWays så derfor dagens lys i første udgave i den måned.

Ingen af opgaverne rummede mere arbejde end at jeg godt kunne nå det, men uden den agressive deadline havde det nemt taget måneder, eller jeg var gået helt i stå. Bogen dette tips er taget fra er også blevet færdig takket været en månedsudfordring. Efter mere end et år manglede der stadig en fjerdedel, og der skulle en deadline en måned frem i tiden til før jeg fandt fokus til at lave den færdig. Den er ny på vej gennem den sidste redigering, og kommer snart på gaden.

Find din egen udfordring, og øg arbejdsglæden

Hvad med dig? Hvilke projekter ville gøre en stor forskel i dit job, hvis du fik rykket på dem? Er der noget du har talt med kollegerne om længe, men som ikke er blevet til noget? Er der noget du ikke kan finde ud af, som du egentligt gerne vil lære? Der er stort set intet man ikke kan lære på 30 dage, hvis man virkeligt sætter sig det for (inklusiv et begynderkursus i et fremmesprog, et website eller et nyt værktøj). Sæt en deadline om 30 dage og kom igang! Husk så at holde en god fest når du er i mål, og find så næste mål. Jeg hører gerne om dine erfaringer med det.

Læs også

“30-dages udfordringen” er et tip fra bogen “100 tip til arbejdsglæden”, der udkommer i 2013. Du finder også andre tip her på bloggen, herunder:

Leder, lyt til de nye

Arranger smagning

Skab arbejdsglæde og effektivitet med flow

Det gode nytårsfortsæt

Arbejdsglæde - starte ugen positivt

Den gode mandag

Arbejdsglæde og korte to-do lister

Dagens opgaver. Hvis du læser dette betyder det at jeg er i mål :o)

Mandag morgen er en dag mange ser frem til med et fravær af begejstring. Efter en weekend med afslappede morgener skal vi nu tidligt op, dagen bliver helt anderledes travl end søndag var det, og nogle af os vil stadig kunne mærke lørdagens fest i knoglerne.

Mandag kan dog sagtens være mindst lige så god og energifyld som ugens andre dage, og for at hjælpe det på vej kan du følge denne køreplan til en god start på ugen.

Positive forventninger

Vores forvetninger er meget centrale for vores arbejdsglæde og vores lykke i øvrigt. En lækker lille guldklump fra psykologien er denne: Det er forholdvist enkelt at øge forventningernes positive effekt. Du kræver blot at du aktivt retter fokus mod de ting du har at se frem til, hvilket kan løfte dit humør og velbefindende. Besvar derfor dette spørgsmål:

Hvad har jeg at se frem til i denne uge?

Find gerne mindst tre ting både på jobbet og i privaten. De arbejdsrelaterede ting kan have at gøre med deadlines der bliver nået, særlige opgaver du glæder dig til, steder du skal hen, mennesker du skal være sammen med, et svar eller afgørelse du ser frem til eller måske en stor udfordring. Hjemme er det måske venner du skal ses med, særlig mad der skal spises, noget du skal fikse i boligen, eller den nye film i biografen du vil se. Find to gange tre ting nu.

Ambitioner og mål for ugen

Jeg er ikke fan af lange To-Do lister. De dræner min energi og giver indtryk af, at der for evigt vil være mere der skal gøres. Hvad der virker bedre for mig at beslutte, normalt søndag eller mandag, hvilke vigtige opgaver jeg som minimum vil lave den kommende uge. Det er normalt kun to eller tre ting af stor vigtighed som jeg lover mig selv at udføre.

Denne lille liste over top-prioriteter hjælper med at holde fokus når der med sikkerhed vælter et stort læs andre ting ned over mig i løbet af ugen. Emails, opringninger, post og møder tilfører alle mere arbejde, men mine vigtigste prioriteter er stadig de samme. For hvis jeg ved jeg når de ting jeg besluttede i starten af ugen, så ved jeg også at jeg fortsat er på sporet mod mine egne mål og ambitioner. Så: Hvad er dine to-tre vigtige opgaver denne uge?

Det daglige morgenritual

Hver morgen i løbet af ugen skal du udføre en kort, daglig udgave. Det er både enkelt og stærkt, og jeg gør det selv nærmest på automatpilot:

  • Hvad ser jeg frem til idag?
  • Hvilke en eller to ting skal jeg nå idag (stil spørgsmålet inden du checker e-mailen for andres menneskers prioriteter)
  • Ved arbejdsdagens afslutning: Find dagens gode oplevelser ved specifikt at spørge: Hvad var tre gode ting idag? Ting jeg er glad for, taknemmelig for eller stol af. Den er god om middagsbordet hjemme, og noget federe end brokkerunden med alt der gik galt i løbet af dagen.

Ugen i tilbageblik – hvad gav arbejdsglæden?

Når du når til fredag, så er det tid til at kigge tilbage på ugens milepæle. Hvordan er det gået med de top-prioriteter du valgte, og hvilke andre store resultater, fremskridt eller oplever rager op? At lægge mærke til de gode ting der sker i dit liv er et klassisk værktøj fra den positive psykologi, og det kan have en målbar betydning for din lykkefølelse. Når du samtidigt holder det op imod ugens plan og dine beslutninger, så er det også en mulighed for at blive klogere på hvad der virker og hvad der skal forbedres.

Ha’ en fed uge!

Skab arbejdsglæde og effektivitet med flow

Det moderne arbejdsliv er fyldt med forhindringer og distraktioner, og vejen til gode resultater er belagt med skvatfælder og landminer. Mange har “zapper-jobs” hvor vi konstant hopper fra det ene til det andet, dikteret af kunder, kolleger, emails og telefoner, og arbejdsglæden lider under det. For nogles vedkommede, eksempelvis butiksansatte og receptionister, er mange interaktioner og fokusskift uundgåeligt og en del af arbejdet, men for rigtigt mange er forstyrrelser og emneskift en stor hindring for at være effektiv.

Flow skaber arbejdsglæde og gør dig mere effektiv

Psykologen Csikszentmihalyi beskrev i 1990 hvordan vi kan opnå større glæde ved at lade os opsluge, men det moderne arbejdsliv byder på mange forstyrrelser. Foto fra 2010.

En løsning kan være at skabe rammerne for at opnå et godt flow i arbejdet. Flow er beskrevet af psykologen Mihaly Csikszentmihalyi (ja, det kan man godt hedde), som en tilstand af fordybelse hvor man nærmest bliver ét med sin opgave, og glemmer alt omkring en. For at det kan forekomme kræver det et fravær af forstyrrelser, og at opgaven har det rette niveau af udfordringer over sig – det må ikke være for let, og det må ikke være for svært.

Du har helt sikkert oplevet at være i en tilstand af flow. Det kendes typisk på, at du pludselig opdager at tiden er fløjet afsted, og i yderste fald glemmer du både måltider og aftaler når du er opslugt af en flowtilstand.

Fordelene tæller øget effektivitet og glæde

Fordelene er flere. Når vi er i flow opnår vi større fordybelse, og det fremmer vores evne til at løse komplicerede problemstillinger. Det siger næsten sig selv, at vi også når mere når vi holder næsen i sporet og arbejder koncentreret. Derudover har Csikszentmihalys forskning afdækket, at vi også opnår en større personlig tilfredsstillelse og øget glæde ved at være i en flowstilstand. Du har altså mulighed for at være mere effektiv og have højere arbejdsglæde, hvis du kan ramme flowstilstanden.

Flow kan have en bagside. Mange arbejdsnarkomaner oplever at tiden flyver, og de sidder konstant på deres plads for at nå mere, og for at føle at de rykker på tingene. Dette kan så føre til uhensigtsmæssige ubalancer i forhold til privatlivet, og vi kan blive overbelastede. Balancen er vigtig.

Aktivitet: Planlæg efter flow, og så større arbejdsglæde

Planlæg dit arbejde sådan, at du i perioder kan arbejde helt uforstyrret, og sæt så adskillige timer af til en udfordrende opgave. Det kan være nødvendigt at:

  • Placere dig et sted uden kolleger
  • Slukke for din telefon, og lægge den væk
  • Lukke emailprogram, webbrowser og andre systemer du kan flygte ind i.

Sæt så en tidsramme af hvor du arbejder koncentreret, eksempelvis en hel formiddag eller eftermiddag. Hvis du er vant til at blive forstyrret hver øjeblik, så kan selv en halv time føles som en gave. Når du således bevidst at prøve at opsøge det, så kun du efterfølgende spørge dig selv hvordan oplevelsen var? Nåede du mere i de afsatte timer end du typisk gør, og hvordan føles oplevelsen bagefter?

Dette tip er i øvrigt skrevet siddende på en havnekaj med fødderne ud over vandet. Her er ingen internetforbindelse, telefonen er slukket, og der er ingen der henvender sig til mig. Hvad er klokken egentlig blevet…

Dette tip er et uddrag på den kommende bog med 100 tips til arbejdsglæden. Har du ikke allerede gjort det, så hent gratis e-bogen Det Glade Dusin, med yderligere 12 tips, illustreret af Bo Secher.

Andre tips til arbejdsglæden

Leder, lyt til de nye

Fællesskab og smagsløg